zyj zdrowo00114958556 4B54 4F38 8255 460D90B84A6CW dniach 26-30 września w naszej szkole odbył się happening „Żyj zdrowo i kolorowo”. Dzieci z edukacji wczesnoszkolnej ozdobiły okna i klasy szablonami warzyw i owoców, które samodzielnie pokolorowały. Wykonały zdrowe i kolorowe kanapki, surówki, sałatki. Dzieci z klas II-III kodowały warzywa i owoce, a młodsze malowały je palcami. Uczniowie rozwiązywali krzyżówki, zagadki i rebusy o tematyce zdrowego odżywiania. Podsumowaniem happeningu były zabawy i gry ruchowe na boisku szkolnym, a także poczęstunek jabłkami i gruszkami.

organizatorzy: Dorota Szendlermajer-Grudzińska, Liliana Nowak. Jolanta Schmach

komunikat

img 6667F0BC9C8D 47BC 93D4 A56A 38B6AE4E2725"Słuchaj, dzieweczko! Ona nie słucha. To dzień biały! To miasteczko! Przy tobie nie ma żywego ducha" - to fragment ballady "Romantyczność" Adama Mickiewicza. Między innymi tego utworu można było wysłuchać w minioną sobotę podczas Narodowego Czytania. Młodzi aktorzy świetnie wcielili się w swoje role, a kilkudziesięciominutowe spotkanie ze światem "Ballad i romansów" wzbudziło śmiech i - być może - skłoniło do refleksji. Autorem zdjęć jest pan Piotr Kościuczyk.

Julita Herezo

IMG 0103
 
Jak dbać o zdrowie psychiczne? Sprawdź te 5 kluczowych zasad.
 
  1. Aktywność fizyczna – ruch jest istotny nie tylko dla naszego zdrowia fizycznego, ale także psychicznego. Nie chodzi o  intensywne treningi na przykład na siłowni czy w plenerze, ale raczej o systematyczny ruch o średniej intensywności. Codzienny 30 – minutowy spacer prowadzi do wydzielania się endorfin (hormonów szczęścia), obniża poziom stresu, pobudzenia emocjonalnego oraz zwiększa naszą kreatywność.
  2. Odpoczynek – sen, najlepiej trwający od 6 do 8 godzin, to jedyny tak skuteczny sposób na odpowiednie zregenerowanie organizmu i psychiki. Ponadto prowadzi do utrzymania dużej wydajności. Odpoczynek jest też czasem, w którym możemy spotkać i poznać samego siebie.
  3. Dieta– kluczem do sukcesu i poprawnego funkcjonowania naszego organizmu w każdym obszarze jest jak zawsze zróżnicowana i zbilansowana dieta. Jeżeli nie dostarczysz do swojego organizmu odpowiedniej ilości składników odżywczych i witamin, to możesz spodziewać się małej ilości energii, epizodów depresyjnych i problemów z koncentracją. Warto sięgnąć po good mood food czyli jedzenia na poprawę humoru. Na poczucie szczęścia wpływa serotonina. Niektóre związki, zawarte w pożywieniu, pobudzają jej produkcję. Są to np. produkty pełnoziarniste, ryby, orzechy, banany, szpinak, brukselka i cytrusy. Oprócz dbania o zbilansowaną dietę sięgaj częściej po butelkę z wodą. Woda wypłukuje toksyny, które negatywnie oddziałują na nasz organizm, a tym samym na nasze samopoczucie.
  4. Myśli– warto na co dzień skupiać się przede wszystkim na pozytywnych emocjach. Pozytywne myślenie, czyli pozytywne nastawianie do życia i ludzi - pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów, wydłuża życie i daje poczucie szczęścia. Takie podejście jest jak magnes. W zależności od jakości naszych myśli oraz wypowiadanych przez nas słów przyciągamy do siebie różne wydarzenia i ludzi.
  5. Kontakty międzyludzkie– rozmowa pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i skupienie się na tym co jest tu i teraz. Może również pomóc zmniejszyć napięcie spowodowane duszeniem problemów w sobie. Wystarczy tylko otworzyć się na drugą osobę i uwierzyć w tzw. pozytywne wibracje z drugiej strony. Postaraj się unikać toksycznych i nastawionych pesymistycznie do codzienności ludzi. Lepiej spędzać czas z osobami pozytywnymi, które będą motywować nas do czerpania z życia tego co najlepsze.

bez nazwy 4FF18EC5D BBF5 0039 8B8E 44E28BD746334.10.2022 r. uczniowie Zespołu Szkół w Lipianach (Szkolne Koło Wolontariusza, zuchy i świetlice środowiskowe) sprzątali tereny zielone (park Adama i Ewy, park Młodzieży i teren wokół domu kultury). Dziękujemy Gminnemu Zakładowi Komunalnemu w Lipianach za pomoc w organizacji akcji i zebranie zapełnionych worków. Po pracy była też chwila na integrację i wspólne ognisko. To był pożytecznie spędzony czas dla dobra i czystości naszej miejscowości.

obraz 2022 10 05 193656049