Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na jednej czynności czy działaniu. Proces polega na odrzuceniu nadmiaru informacji i bodźców– po to, aby do świadomości docierały jedynie informacje i bodźce istotne.
 
Zapamiętaj!
 
Czas koncentracji dzieci:
  • Dziecko 2-4 letnie koncentruje się ok. 5-15 min.
  • Dziecko 5- 7 letnie koncentruje się ok.15- 25 min.
  • Dziecko 8-10 letnie koncentruje się ok.25-35 min.
  • Dziecko 11-13 letnie koncentruje się ok.35-45 min.
  • Dziecko 14-16 letnie koncentruje się ok.45-55 min.
Koncentracja + uwaga = skupienie
 
Koncentracja i uwaga są ze sobą ściśle powiązane. Uwaga to skierowanie świadomości na określone zadanie. Przeciwieństwem uwagi jest roztargnienie. Osoba roztargniona działa chaotycznie, ma rozproszoną uwagę, łatwo przechodzi z jednego zadania do drugiego nie kończąc żadnego, stwarza wrażenie zagubionej.
 
Przyczyny zaburzeń koncentracji uwagi:
  • ogólne obniżenie sprawności intelektualnej,
  • zaburzenia w rozwoju (ADHD, ADD, nieharmonijny rozwój, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia integracji sensorycznej ),
  • choroby (m.in. nadczynność lub niedoczynność tarczycy, astma, anemia, zaburzenia psychiczne) ,
  • zbyt wiele bodźców w otoczeniu dziecka (np. nadmiar zabawek, hałas, bałagan w pokoju),
  • niewłaściwe zabawki (stymulujące za wiele zmysłów),
  • zbyt wiele czasu spędzanego przed telewizorem komputerem, tabletem, z telefonem,
  • zmęczenie spowodowane nadmiarem zajęć,
  • niedostateczna stymulacja ze strony otoczenia (brak wyzwań intelektualnych, zadań wymagających wytrwałości),
  • stresujące wydarzenie (rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby) lub przewlekły stres (konflikty w domu),
  • niewłaściwa dieta (zbyt uboga, nadmiar cukru),
  • niedostateczna liczba godzin snu,
  • przyjmowanie niektórych leków.
Rodzaje zaburzeń koncentracji uwagi
 
Wyróżnia się dwie grupy zaburzeń koncentracji:
  • Typ aktywny.Reprezentują go osoby nadpobudliwe, impulsywne, niekończące zadań, często przerywające pracę, łatwo rozpraszające się pod wpływem dodatkowych bodźców, słuchające nieuważnie, niepamiętające o powierzonych im obowiązkach, działające pospiesznie, popełniające dużo błędów. Podczas lekcji takie dzieci przeszkadzają i zajmują się sprawami niezwiązanymi z zajęciami, co skutkuje słabymi wynikami w nauce.
  • Typ pasywny, nazywany syndromem ” niebieskich migdałów”. Reprezentują go osoby spokojne, powolne, zamyślone. Ich uwaga jest skierowana na stan, w którym się znajdują. Polega on na całkowitym rozproszeniu uwagi i ograniczeniu aktywności umysłowej do minimum. Tacy ludzie chętnie i często śnią na jawie, lubią marzyć, daleko odbiegać myślami. Często potrzebują dużo czasu, by zabrać się do czegokolwiek i wykonać powierzoną pracę. Reagują powolnie, przez co w zadaniach wymagających limitów czasowych popełniają dużo błędów lub nie nadążają za tempem pracy grupy.
Jak pomagać dzieciom z zaburzeniami  koncentracji uwagi?
  • ograniczać wszystko to, co przeszkadza w osiągnięciu maksymalnej wydajności ( np. wyłączyć telewizor lub radio podczas nauki),
  • uporządkować otoczenie (segregatory, pojemniki itd.),
  • kontrolować działania i uczyć samokontroli,
  • zachęcać, by wykonywało jedną czynność, a nie kilka jednocześnie,
  • kontrolować kończenie rozpoczętych zadań,
  • dzielić zadania na małe części,
  • nagradzać, wzmacniać pozytywnie,
  • dbać o  regularność snu i czuwania, a także zabawy i   nauki,
  • stosować zasadę „trzy razy R”, czyli regularność (działania w ustalonym rytmie), rutyna (wykonywania określonych czynności w określonych porach), repetycja (duża liczba powtórek, wielokrotne upewnianie się czy dziecko zrozumiało polecenie),
  • propagować zdrową dietę i ruch,
  • w razie potrzeby korzystać z terapii  psychologicznej,
  • czasem konieczne jest włączenie farmakoterapii.
Jak wzmacniać z dzieckiem koncentrację uwagi- propozycje różnych ćwiczeń:
  1. Wyszukiwanie podobieństw i różnic między ilustracjami lub przedmiotami.
  2. Kolorowanie drobnych  elementów, tworzących  labirynty.
  3. Układanie  puzzli, tangramów, domina, klocków.
  4. Uprawianie twórczości plastycznej.
  5. Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów,  zabawy w rozsypanki wyrazowe, scalanie sylab w słowa itp.
  6. Odnajdywanie w tekście błędów (dodatkowe, niepasujące znaki).
  7. Kopiowanie  znaków z jednej tabeli do drugiej w ten sam sposób lub lustrzany.
  8. Odszyfrowywanie haseł, znaków  (różne znaki oznaczają rożne litery), kodowanie.
  9. Wyszukiwanie określonych słów, liter, znaków.
  10. Słuchanie słuchowisk i czytanych  książeczek, a potem odpowiadanie na pytania o ich treść lub opowiadanie o nich.
  11. Wykonywanie działań matematycznych  w pamięci, odliczanie wstecz itp.
  12. Dyktanda graficzne.
  13. Kolorowanie rozet, mandali.
  14. Uczestniczenie w  zabawach  relaksacyjnych (wyobrażeniowych, oddechowych).
  15. Uczestniczenie w różnego rodzaju grach  i zabawach ruchowych.
źródła:
- Forzpańczyk A., Koncentracja. Skuteczny trening skupienia uwagi, Edgar, 
Warszawa 2015